Nieuws


Hop!

In maart van dit jaar werd ik benaderd. Of ik mee wilde werken aan een biermagazine, dat in een oplage van 200.000 bij de Albert Heijn winkels zou komen te liggen. Gratis. Bedoeld om mensen om weg te helpen in de wereld van het bier. Ehm… ja graag! Dit gaf me nog meer ruimte om te doen wat ik het liefste doe: informeren en enthousiasmeren. Dus reed ik naar abdij Koningshoeven voor een leuk gesprek met broeder Isaac. Interviewde Rick…

Verder lezen

lah-goo-KNEE-tuss

Het is duidelijk: als het aan Heineken ligt gaan we allemaal aan de Lagunitas. Langzaam maar zeker zie ik dit merk zijn plekje zoeken in het bierlandschap. Een steeds ruimer wordend plekje. Eerder kon je al lezen over ons bezoek aan de lokatie in Petaluma (Californië), afgelopen zomer. Nu was er een evenement rond de komst van Jeremy Marshall, brouwmeester bij Lagunitas. In de Biertuin aan de Prinsengracht in Amsterdam. Het evenement was kleinschalig van opzet. Er was live muziek,…

Verder lezen

Carnaval in Amsterdam

Carnivale Brettanomyces, editie zes. De kermis der microscopisch kleine beestjes, die voor ons dat mooie bier maken dat onder de verzamelnaam ‘zuur bier’ snel furore maakt. Al is het nog steeds onder een microscopisch klein deel van de bierbevolking. Maar dat deel wordt wel groter en zal hopelijk snel het petrischaaltje ontgroeien. Emancipatie is een terugkerend thema op dit blog, en als er een bier is dat dat nodig heeft is het wel zuur bier. Dit jaar was het Carnivale…

Verder lezen

ABI en RB

Het nieuwe liefdeskoppel, AB InBev en RateBeer, houdt de biergemoederen flink bezig de laatste dagen. Wat is er aan de hand? Anheuser-Busch InBev is het grootste bierbedrijf ter wereld, dat in 2008 ontstaan is nadat InBev het Amerikaanse Anheuser-Busch overnam. InBev is op haar beurt ontstaan uit de fusie van het Belgische Interbrew en het Braziliaanse AmBev in 2004. Interbrew was een bedrijf dat in 1988 ontstond uit de fusie tussen de Belgische brouwerijen Artois en Piedboeuf. Beide brouwerijen waren zelf voortgekomen uit een…

Verder lezen

Reacties

Als je boek gepubliceerd is, gaan anderen er over schrijven. En dat is natuurlijk ook de bedoeling. Graag zelfs, want dat helpt om de boodschap van het boek verder de wereld in te helpen. Wordt die boodschap ook begrepen, los van wat iemand van het boek vindt? Wat is die boodschap ook alweer? De sleutel tot leren kennen van bier is het begrip van de diverse bierstijlen. De tegenwoordige keuze in bieren is niets nieuws, het is een terugkeer naar hoe het vroeger was.…

Verder lezen

Van Gildes en Erfgoed

Vorige week ploften er twee persberichten in mijn mailbox. De een ging over de oprichting van het Nederlands Gilde der Biersommeliers, en de ander over de oprichting van de Stichting Erfgoed Nederlandse Biercultuur. De behoefte aan organisatie in de wondere wereld van het bier groeit. Ik juich dat alleen maar toe. Want zoals bekend ben ik voorstander van de emancipatie van bier. En daar horen gildes, stichtingen, verenigingen en genootschappen bij. Immers, samen sta je sterker. Sterker voor de goede zaak. Dat is…

Verder lezen

De Week van het Nederlandse Bier

Sinds 2012 organiseert de gelijknamige stichting de jaarlijkse Week van het Nederlandse Bier. En bij de opening er van wordt dan een campagne gelanceerd om de interesse voor bier aan te wakkeren. Dit keer was het ‘Dat smaakt naar bier’. Het komt er op neer dat er categorieën zijn bedacht om consumenten wegwijs te maken in de wondere wereld van het bier.   Dit zijn ze: Blond en Krachtig Donker en Rijk Intens en Uitdagend Fris en Fruitig Soepel en Subtiel…

Verder lezen